۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

تثلیث چیست؟

دوست گرامی ، موضوع تثلیث بسیار عمیق و درک آن به سادگی امکان پذیر نمیباشد ولی با این مختصر توضیح امیدوارم درک درستی از تثلیث حاصل نمایید.
به طور کلی سخنانی از این قبیل که مسیحیان سه خدا را میپرستند وعبادت میکنند نادرست بوده و ناشی از درک نادرست مفهوم تثلیث میباشد.

ما مسیحیان به خدای واحد ویکتا ایمان کامل داریم و و اگر کسی مخلوقی از خداوند رابه جای خدا عبادت نموده باشد بزرگترین گناه را مرتکب شده است ، مریم باکره بسیار مقدس بوده ولی هرگز نباید مورد ستایشی قرار گیرد که فقط به خداوند تعلق داردو همچنین فرشتگان مقدس نظیر جبرائیل و میکائیل.

البته ما مسیحیان عیسی مسیح را مورد ستایش و تمجید قرارمیدهیم ولی این از این سبب است که وجود او را با خداوند یکی میدانیم * و عیسی مسیح یک شخصیت واحد از خداوند میباشد که به ما ظاهر شده است زیرا یا باید خداوند را آن طور که خود رابه ما ظاهر ساخته است بپرستیم و یا آن طور که فکر میکنیم تصورش نمائیم ، طبق کلام خدا عیسی مسیح از ازل با کلمه خدا و پسر خدا یکی بوده** و همواره معجزات و یا بهتر بگوییم کارهایی را انجام داده است که فقط خداوند یعنی خالق یکتا توانایی انجام آن را دارد بطور مثال زنده کردن مردگان*** ویا شفای کوران**** و بزرگتر از همه غلبه بر مرگ ورستاخیزش از مردگان*****.
آیا اینها ما را به فکر فرونمی برد که عیسی همان خداوند است !!

مراجع {*(یوحنا 10: 30,38) (یوحنا 1:1)/ **(یوحنا 1:1)(یوحنا 1:17) (مرقس62:14) (متی 27:16) / ***(لوقا 11:7) (یوحنا 38:11) / ****(متی29:20) (مرقس 10:1) / *****(یوحنا 20 و لوقا 24 و مرقس 16 و متی28)}

کلام خدا در این باره میگوید : "در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود همان در ابتدا با خدا بود" ( یوحنا1: 2,1)
در اینجا منظور از کلمه همان واژه وکلمه زیبا و روحانی مسیح (مژده و خبر خوش) میباشد که از ازل وجود داشته و با خداوند یکی بوده است همچنین در کتاب مقدس واژه هایی نظیر پدر و پسر را میبینم که نه به معنای جسمانی بلکه به طور روحانی بیانگر ارتباط معنوی خداوند با تک تک فرزندان یعنی کسانی که به عیسی مسیح ایمان بیاورند میباشد زیرا "خداوند جهان را آنقدر محبت نمود که پسر یگانه خود را فرستاد تا که هر که به او ایمان بیاورد هلاک نگردد بلکه حیات جاوید یابد" (یوحنا 16:3)

در تثلیث ما کلمه روح القدس را میبینیم که با توجه به معنای کلامی یعنی روح قدوس و پاک که بنا به کتاب مقدس شخصیت دیگری از خداوند میباشد نیز توسط پدر و پسر عطا گردید تا اراده خداوند را در میان ایمانداران ظاهر سازد.
بطور کلی ما با واژه های پدر ،پسر و روح القدس که واژه های معنوی از سه شخصیت خداوند میباشند یاد میکنیم و ایمان داریم که هر یک از آنها به تنهایی بیانگر واژه خداوند میباشد بهتر است یک مثال ساده را بیاورم تا درک این موضوع را راحتتر نماید زمانی که ما در مورد انسان به عنوان یک شخص سخن میگوییم ،یک شخص با سه شخصیت متفاوت و مستقل فکر ،جسم و روح را میتوانیم برایش تصور نماییم ولی در واقع این سه شخصیت انسان بیانگر یک شخص میباشند و سخن ما با یک شخص میباشد نه سه شخص متفاوت!!

که با درک این مثال ساده درک سه شخصیت خداوند که آنها را طی سالها و قرنها بر ما آشکار ساخته راحتتر مینماید.

پس روح القدس و پسر(عیسی مسیح) همان کارهایی را انجام میدهند که خداوند قادر به انجامشان میباشد و پدر که خدای نادیدنی است یک بار توسط پسر بر ما بطور کامل ظاهر شد تا با ایمان به محبت خداوند نسبت به بشر گناهکار و صلیبی که نشانه عشق جاودانی خداوند نسبت به انسان بود با توبه از گناهان و بازگشت به سوی معبود حیات جاودان را برای بشر تضمین نماید.

در آخرین دستوری که عیسی خداوند به پیروان خود داد چنین فرمود " تمامی قدرت در آسمان و زمین به من سپرده شده است پس بروید و همه قومها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم پدر، پسر و روح القدس تعمید دهید و ایشان را تعلیم دهید که هر آنچه به شما فرمان داده ام به جا آورند . اینک من هر روزه تا پایان عالم با شما هستم! (متی 28: 18- 20)

به نام قدوس عیسی مسیح آمین

۱ نظر:

  1. salam, shokr deh vjudet
    man kasi hastam ke tazeh galbam ra beh masih hedye kardam. hanuz ba masaleh taslis moshkel daram.aya manzure shoma in ast keh koda kodesh dar nagshe masih bar ruye zamin amad va on hameh moshkelat ra tahamol kard.mamnun mishavam bishtar rahnamayim konid. agar kod koda bud chera dar mata gofte mishavad tamami godra dar zamin va aseman be man seporde shodeh ast . az tarafe che kasi beh u seperdeh shodeh ast?

    ba tashakor/Sara

    پاسخحذف

درباره من

عکس من
من یک گناهکار بودم که با شنیدن خبر خوش نجات عیسی مسیح زندگی و حیات دوباره یافتم و خداوند ،عیسی مسیح را شکر میکنم که خون پاکش را کفاره ای برای گناهان ما نمود تا هر که به او ایمان بیاورد هلاک نگردد بلکه حیات جاوید یابد.