۱۳۸۸ خرداد ۹, شنبه

نجات و رستگاری


پیام خوش کتاب مقدس این است که خدا هر آنچه را که برای نجات انسان لازم بود انجام داده است و انسان فقط با ایمان آوردن یعنی با پذیرش عملی که خدا برای او انجام داده است ،میتواند از این نجات برخوردار شود.
در واقع کتاب مقدس به ما میگوید که این خدا بود که برای نجات ورستگاری انسان از وضعیت فلاکت باری که در آن بود پیشقدم شد و تدارک لازم را دید و ایمان انسان واکنشی در برابر عمل پیشقدمانه خدا برای نجات اوست.همچنین کتاب مقدس به ما میگوید که این نجاتی که خدا برای انسان تدارک داده است مستقیما به زندگی ،تعالیم ، مرگ و رستاخیز عیسی مسیح مرتبط است و عیسی مسیح نه فقط نقطه اوج مکشوف شدن خدا به انسان بلکه همچنین نقطه اوج عمل نجات بخش خدا نیز هست. در واقع آنچه که در زندگی عیسی مسیح اتفاق افتاده اهمیتی محوری برای نجات همه انسانها دارد و ما با پذیرش نجاتی که خدا در مسیح برای ما تدارک دیده است، نجات و رستگاری را در این جهان و نیز در جهان آینده تجربه میکنیم.

۱۳۸۸ خرداد ۸, جمعه

معجزه توبه و تولد تازه

توبه به معنای پذیرش گناهان خود و اعتراف آنها به خدا و درک رهائی یافتن از شرایطی است که گناه و عواقب آن برای فرد به وجود آورده است. توبه همچنین به معنای ترک کردن طریق های نادرست و تصمیم به تغییر طرز فکر، احساسات وطریق زندگی است.
کلام خدا تعلیم میدهد که روح القدس انسانها را متوجه میسازد که گناهکارند (یوحنا 8:16) و آنها را به سوی توبه و ایمان آوردن سوق میدهد.
پس از توبه و ایمان آوردن شخص ،روح القدس حیاتی تازه و نوین به فرد میبخشد (تیطس 5:3). و گویی او از نو متولد میشود و وارد ملکوت خدا میشود (یوحنا 3:3 ؛ اول پطرس 13:1) و از خدا تولد میابد (یوحنا 13:1). در واقع شخصی که قبلا در خطایا و گناهان خود مرده بود در مسیح زنده میشود و صاحب طبیعت تازه ای میشود که در پی خشنود ساختن خداست و از گناه کردن گریزان است زیرا "انسانیت کهنه ما با او مصلوب شد تا جسد گناه معدوم گشته ،دیگر گناه را بندگی نکنیم" (رومیان 6:6)

۱۳۸۸ خرداد ۶, چهارشنبه

مفهوم صلیب عیسی مسیح چیست ؟

تجسم عیسی مسیح یعنی ورود او به جهان و سپس مرگ او بر صلیب و رستاخیزش از مردگان ، نقطه اوج کار نجاتبخش خدا در تاریخ محسوب میگردد.

کلام خدا تعلیم میدهد که مسیح آن قربانی کاملی بود که برای کفاره گناهان همه انسانها جانش را بر صلیب قربانی ساخت. (رومیان 8:5 ؛ غلاطیان4:1) برای درک بهتر کاری که مسیح برای ما بر صلیب انجام داد بهتر است در مورد چند مفهوم کلیدی در کلام خدا توضیح بیشتری بدهیم.


1- مفهوم نخست مفهوم کفاره است. کتاب مقدس تعلیم میدهد که همه انسانها گناه کرده اند (رومیان 23:3). نتیجه گناه نیز موت و هلاکت و جدایی از خداست و کسی که مرتکب گناهی شده باید داوری الهی را در مورد گناه خود متحمل شود.
در عهد عتیق خدا قربانی های حیوانات را مقرر کرده بود که با ریختن خون آنها گناهان فرد آمرزیده شود. اما تمام این قربانیهای عهد عتیق سایه ای از آن قربانی کاملی بود که روزی باید ظاهر میشد و یکبار برای همیشه باید گناهان انسانها را کفاره میکرد (عبرانیان 10: 4-1 ،14)، معنی لغوی واژه کفاره به معنی پوشانیدن است.

بدین معنی که هنگامی که خون قربانی به جای گناهان فردی ریخته میشود، این خون گناهان فرد را میپوشاند تا غضب الهی بر فرد نیاید. عیسی مسیح آن بره بی عیب است که خداوند آن را مهیا نمود تا به جهت گناهان ما قربانی شود و ما را از غضب الهی که بر گناه نازل میشود رهایی یانیم.

--------------------------------------
2- مفهوم دیگری که در نجات مسیح اهمیت دارد مفهوم مرگ نیابتی مسیح است.
مفهوم مرگ نیابتی مسیح این است که مسیح به خاطر ما و به جای ما بر صلیب جان خود را داد. یعنی به خاطر گناهانی که مرتکب شده بودیم باید تحت غضب و داوری الهی قرار میگرفتیم اما مسیح این داوری و غضب را بر خود گرفت تا ما در حضور خدای عادل ، بیگناه شویم و بتوانیم به او نزدیک شویم. پس او به نیابت از ما وبه جای ما ،جان خود را قربانی کرد (اشعیا 6:53 ؛ اول پطرس 18:3).

--------------------------------------
3- یکی دیگر از مفاهیم مهم در نجات مسیحی که نتیجه کار مسیح بر صلیب است مفهوم مصالحه یا صلح کردن با خداست.
کلام خدا تعلیم میدهد که ما به خاطر ارتکاب به گناهانمان وزیر پا گذاشتن احکام الهی و عصیان علیه خدا دشمن خدا محسوب میشدیم اما به وساطت مرگ مسیح بر صلیب و برداشته شدن گناهانمان از سوی او ، خدا با ما صلح کرد و به جای دشمنی بین خدا و ما اکنون صلح برقرار است (رومیان5: 10-11 ).

کلام خدا همچنین به ما میگوید که خدا در مسیح بود و جهان را با خود مصالحه میداد و خطایای انسانها را به ایشان محسوب نداشت (دوم قرنتیان 5: 18-21). بنابر این پس از مرگ مسیح بر صلیب ، دشمنی بین انسان و خدا برداشته شده و به جای آن صلح بر قرار گشته است. در واقع صلیب مسیح نشانه پایان یافتن دشمنی و خصومت بین خدا و انسان است.
موضوع مهمتر اینکه برای ایجاد این مصالحه این خداست که قدم نخست را بر میدارد و ما فقط با پذیرش کاری که او برای ما انجام داده است از ثمرات این مصالحه برخوردار میشویم.

درباره من

عکس من
من یک گناهکار بودم که با شنیدن خبر خوش نجات عیسی مسیح زندگی و حیات دوباره یافتم و خداوند ،عیسی مسیح را شکر میکنم که خون پاکش را کفاره ای برای گناهان ما نمود تا هر که به او ایمان بیاورد هلاک نگردد بلکه حیات جاوید یابد.